Може ли кафето да ни защитава от рак на кожата?

11:13, 8 Февруари 2015

Кафето е способно не само да ни ободрява, а и да ни защитава срещу рака на кожата.

Изследователи от Националния онкологичен институт към Университета в Йейл стигат до извода, че хората пиещи не по-малко от 4 чашки кафе на ден се разболяват с 20% по-малко от злокачествени форми на меланома.
Казано по-общо, меланомът, зараждащ се от пигментните клетки меланоцити, не е единственият сред кожните онкологични заблоявания, макар че е най-известното. Смята се за най-агресивната форма на рак на кожата, заради склонността си към метастази. И по-рано са правени изследвания, които сочат, че кафето понижава вероятността за развитие на немеланомни ракове. Но аналогични разработки по проблема на меланома даваха противоречиви и неясни резултати.

Ерика Лофтфилд (Erikka Loftfield) и колегите й анализират данните на почти 450 000 души, над които е провеждано наблюдение в продължение на над 10 години. Сред тях са описани 2900 случая на тежка форма на меланома, когато ракът навлиза дълбоко под повърхностния слой на кожата, и други 1900 с ранна форма на болестта, когато раковите клетки остават в повърхностния слой.
Вероятността за развиването на рак на кожата е сравнявано по най-различни фактори – от телесната маса и количеството употребяван алкохол, до нивата на ултравиолетово облъчване (за да оценят дозите на УВ-излъчване изследователите ползват данни на NASA за интензивността на слънчевите излъчвания на постоянното местожителство на всеки един от участвалите в наблюденията).

В статия за специализираното списание Journal of the National Cancer Institute, авторите пишат, че при равни други условия именно кафето може да послужи като защита срещу рака: сред онези, които консумират по 4 и повече чашки кафе на ден заболяват от рак на кожата 55,9 на всеки 100 000 човека. При хората, които не са такива почитатели на кафето меланома се развива при 77,64 на 100 000. До момента толкова голяма база данни не е използвана в нито едно друго изследване, касаещо връзката между кафето и рака на кожата. Това вероятно е причината подобна тенденция да бъде забелязана едва сега.

Отбелязва се, че положителните резултати се наблюдават само сред пиещите обикновено кафе с кофеин. Кафето без кофеин не оказва положителен ефект. Възможно е противораковия ефект да е свързан с кофеина, но може да се окаже, че в кафето без кофеин липсва и още някаква съставка, затова то не оказва влияние.

Всъщност, към предложените изводи на екипа може да бъдат предявени същите претенции, както към всяко статистическо изследване – връзката между дадени явления не хвърля светлина върху механизма на самото явление. Затова трябва да се изчака провеждането на експериментални физиологични и микробиологични изследвания, които да обяснят как кофеинът (или някое друго вещество) предотвратява израждането на меланомните клетки. Самите автори посочват, че не са били в състояние да отчетат някои фактори, като например, степента на пигментация на кожата и навиците да се ползват слънцезащитни препарати – и двете могат да повлияят на вероятността за развиване на кожни онкозаболявания.

Напоследък зачестяват съобщенията за открити ползи от консумацията на кафе. Преди три години в списание Nutritional Neuroscience беше публикувана статия, в която се твърди, че веществата, съдържащи се както в нормалното, така и в кафето без кофеин, помагат на невроните да поддържат нормалния обмен на веществата при диабет, което води и до забавянето на процесите на стареене. Има данни, че любителите на кафето по-рядко страдат от сърдечно-съдови и инфекциозни заболявания. Изследователи от института Джон Хопкинс пък установяват полза от кафето и при запомнянето – кофеинът помага на кратковременната ни памет и по-лесното трансформиране на информацията в дългосрочната ни памет. Освен това е известно, че именно кофеинът спомага за по-бързото “изгаряне” на наситените мастни киселини, и вероятно така ни предпазва от мастна дистрофия, която се наблюдава при наднормено тегло и алкохолизъм.
 

Вашите коментари

най-ново | най-четени